New to site?


Login

Lost password? (X)

Already have an account?


Signup

(X)

Klasa Va – cykl 6-letni

KSZTAŁCENIE SŁUCHU

Drodzy Uczniowie, na odpowiedzi czekam do poniedziałku 6 kwietnia.

Bardzo proszę przesłać mi Wasze ćwiczenia ze strony dur-moll.

Ćwiczenie 1: Klikamy na interwały – fortepian. Następnie zaznaczamy interwały harmoniczne i melodycznie (w tabelce dwa dźwięki nad sobą i obok siebie). Rozpoznajemy sztuk 20 i ZAPISUJEMY WYNIK (na górze w tabelce). Zapiszcie proszę na komputerze w pdf-ie i prześlijcie do mnie na maila.

Ćwiczenie 2: rozpoznajemy trójdźwięki w postaci zasadniczej 10 przykładów (majorowy czyli dur, minorowy czyli moll, zmniejszony i zwiększony), a także durowy i molowy tym razem w przewrotach – też 10 przykładów. Wynik przesyłacie mi w pdf-ie.

Ćwiczenie 3: w zeszycie zapiszcie proszę gamę f-moll o jej triadę (postarajcie się policzyć sami, jakie ma znaki). Zbudujcie w tej gamie D7 i rozwiążcie postać zasadniczą. Zróbcie zdjęcie i prześlijcie do mnie. Zaśpiewajcie tę gamę, jej triadę i D7 z rozwiązaniem.

ZANOTUJCIE W ZESZYCIE DO AUDYCJI

FUGA to polifoniczna forma muzyczna. Występuje w niej kilka głosów (najczęściej 3 lub 4).

Na początku fugi zawsze pojawia się TEMAT – najważniejsza melodia, zwykle ma charakterystyczny motyw rytmiczny lub interwał. Łatwo go rozróżnić w toku utworu. Na początku fugi temat pojawia się tylko w jednym głosie bez akompaniamentu.

W trakcie fugi temat pojawia się we wszystkich głosach, wtedy inne mu towarzyszą – czyli kontrapunktują. Kontrapunkt to właśnie melodia towarzysząca tematowi.

Najważniejsza w fudze jest więc IMITACJA (czyli naśladowanie). Tematy, ale i podobne motywy pojawiają się (naśladują się wzajemnie) we wszystkich głosach.

Proszę posłuchajcie teraz słynnego czterogłosowego KANONU Pachelbela.

https://www.youtube.com/watch?v=Rk5DWqls0gg

Które dokładnie głosy biorą udział w kanonie?

Który głos tylko akompaniuje?